Do sada su se verovatno i najveći protivnici auto-gasa uverili da se korišćenje ovog goriva i te kako isplati. Međutim, mnoge vozače i dalje odbija skupa ugradnja na savremenim motorima, ali pokazalo se da se investicija mnogostruko vrati. Korišćenjem gasa manje se prljaju ulje, lambda sonda, katalizator i druge komponente, što znatno produžava vek motora. Potrošnja TNG-a je veća u odnosu na benzin za 10% do 20% u zavisnosti od vrste agregata, ali upoređivanjem cene ova dva goriva i uračunavanjem troškova ugradnje, lako se dolazi do računice o uštedi. TNG uredaj ugrađuje se u sve benzinske motore, bez obzira na to kojoj tehnološkoj generaciji pripadaju. Što je motor savremeniji (kompleksniji) ugradnja je skuplja (od oko 300 do preko 1.000 E). Pošto se vlasnici automobila trude da prođu što jeftinije, dešavalo se da neki od njih skinu plastične usisne grane i ugrade metalne, ali to se nikako ne preporučuje. Prilikom ugradnje gasne instalacije, veoma je važno da motor i elektrika budu u dobrom stanju. Pod prtljažnika buši se kako bi se provuklc cevi za gas - one se postavljaju unutar creva za ventilaciju koje vodi od sigurnosnog kućišta do otvora na podu, tako da u slučaju da dođe do curenja sav gas izlazi napolje. Priključak za punjenje mora biti van vozila, te se obično stavlja na branik. Cev koja vodi do motora ulazi u reduktor-isparivač gde se TNG iz 'tečnog prevodi u gasovito stanje, nakon čega odlazi do mešača na usisnoj cevi motora. Inače, u isparivač posebnim crevom stiže topla voda iz rashladnog sistema potrebna za isparavanje gasa, zbog čega se motor uvek startuje na benzin, a prebacuje na plin tek kada se postigne određena temperatura. Ovo je osnovni princip rada - složeniji sistemi imaju dodatne komponente i potrebu za određenim zahvatima na elektronici. Treba izbegavati priučene majstore i ugradivati originalne uređaje u ovlašćenim servisima, pošto se uštede po ovom pitanju uglavnom ne isplate, a to je i najbolji način da vlasnik vozila i njegova porodica putuju bezbedno.
PAPIROLOGIJA
Zakon nalaže da se nakon ugradnje mora promeniti saobraćajna dozvola u koju se, pored podatka da ima ugrađen TNG uredaj, upisuje i nova masa vozila. Procedura je sledeća: u servisu se dobiju sertifikati za isparivač i rczervoar (naravno uz račun i garanciju), nakon čega se odlazi na vanredni tehnički pregled i prijavljuje da je u vozilo ugrađen uređaj za gas. Tu se dobija registracioniilist sa upisanom napomenom o ugradnji. Zatim se u SUP-u, gde je automobil registrovan, uzima uput za atest (u Beogradu, samo u Ljermontovoj, taj dokumenat košta 1.170 dinara) u nekoj od ovlašćenih ustanova. Nakon obavljenog atesta
(3.6O0 dinara), na kojem se proveravaju i sertifikati, dobijaju se uverenje i karton. Potom se ponovo odlazi na tehnički pregled, gde se popunjava i overava registracioni list, a zatim u SUP po novu saobraćajnu dozvolu (270 dinara). Za automobile koji koriste gas, ne plaćaju se veće dažbine, niti se očekuje da će one biti uvedene. Iedina razlika je niža ekološka taksa, što i ne predstavlja veliku uštedu, a zavisi od starosti i zapremine motora.
GDE OBAVITI ATEST
Atestiranje se vrši u Centru za motorna vozila AMSS u Beogradu (011/33-31-290), AMK Petar Rinčić u Nišu (018/511-695), AMK Magnet u Somboru (025/22-722), Centru za motorna vozila u Vinči (011/2458-222), mašinskim fakultetima u Beogradu (011/3370-760), Nišu (018/588-208) 1 Kragujevcu (034/ass-990) i Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu (021/635-0122). Cena je 3.600 dinara, a postoje i mobilne ekipe koje obilaze servise za ugradnju.
MANE
Osnovna mana ovog pogona je smanjenje prtljažnog prostora, što se može izbeći ugradnjom toroidnog rezervoara na mesto predviđeno za rezervni točak. U tom slučaju točak se ubacuje u prtljažnik, a opciju predstavlja mali (ćopavi) točak, kao i bočica (sprej) za krpljenje gume. Ukoliko automobil nema rezervni točak kao standardnu opciju, izbor nije baš velik. Pad snage još je jedna mana TNG-a. Kod motora sa karburatorom gubitak obično iznosi od 15% do 20%, dokje kod onih sa ubrizgavanjem uglavnom ispod 10%. Kod najsavremenijih agregata gotovo se i ne oseća. Slično je i sa potrošnjom - što je motor savremeniji, manja će biti razlika.
STÅRTOVÅNJE
Mnogi vozači ne slušaju savete stručnjaka i pale motor na TNG. Po pravilu, startovanje se vrši na benzin, jer
je isparivaču potrebna topla voda iz rashladnog sistema koja zagreva tečni gas. Ukoliko je motor hladan, gas će se preterano hladiti tokom isparavanja, zbog čega može doći do oštećenja pojedinih komponenti. Može se desitii da TNG stigne do usisne grane u tečnom stanju, tako da se dobija prebogata smeša. Pored toga, nije dobro ni da se benzinska instalacija ne upotrebljava češće. Kod automobila sa savremenim sistemima, koji sve rade automatski, ovakvih problema nema.
NÅZIVI
Ovo gorivo ima nekoliko naziva, što može da zbuni: tečni naftni gas ili TNG, Iiquid petrol gas ili LPG, plin,
auto gas, butan, propan-butan.
BEZBEDNOST
Praksa je pokazala da su sve predrasude o gasu u automobilu neosnovane ukoli.ko je ugradnja pravilno izvršena. Gas se smešta u rezervoar pod pritiskom od 5 do 6 bara zbog čega se nalazi u tečnom stanju, po čemu je i dobio ime. Poseban ventil služi da po potrebi ispušta malu količinu gasa ukoliko dođe do iznenadnog skoka pritiska, zbog, na primer, visoke temperature. Rezervoar je, inače, testiran na 30 bara, a može da izdrži i znatno veći pritisak. Rizik od požara je posebnim instalacijama sveden na minimum.
GUBITÅK GÅRÅNCIJE
Mnogi uvoznici dozvoljavaju ugradnju TNG uređaja u nove automobile bez gubitka garancije: Dacia, Kia, Lada, Škoda, Peugeot, Opel, Chevrolet, Hyundai, Zastava, Subaru, Suzuki, Fiat, Lancia. Ugradnja se uglavnom obavlja u njihovim ili ovlašćenim servisima sa kojima imaju ugovore. Međutim, garanciju mogu da izgube vlasnici vozila marke BMW, Chrysler, Mercedes, Dodge, Ieep, Audi, Volkswagen, Seat, Ford,
Citroen, Toyota, Honda, Alfa Romeo, Mazda, Renault, .Nissan, Mitsubishi (možda uskoro promeni ,,tabor”).
Нема коментара:
Постави коментар